TEMİZ OKUL SAĞLIKLI ÖĞRENCİ PROJESİ
.
“TEMİZ OKUL, SAĞLIKLI ÖĞRENCİ PROJESİ”
(Sürekli Sağlık, Devamlı Okul)
HAZIRLAYANLAR
Aykan SANCI
Hüseyin ÖZAY
Fatih AKKUŞ
Bahri YAMAN
Ladik Kaymakamlığının 08/02/2016 tarih ve 1409945 sayılı oluru ile uygulanmaktadır.
Şubat 2016
Proje Adı |
TEMİZ OKUL SAĞLIKLI ÖĞRENCİ |
|
Proje Konusu |
Temel eğitim çağındaki öğrencilere temizlik alışkanlığını kazandırmak |
|
Projenin Amacı |
Öğrencilerimize; temel kişisel hijyen ilkelerinin sağlayacağı yararlar, koruyacağı hastalıklar ile doğru el yıkama ve tuvalet temizliğinin sağlık açısından önemi konusunda bilinçlendirilmeleri ve doğru temizlik alışkanlıkları kazanmaları amaçlanmıştır. |
|
Projeyi Düzenleyen Kurum |
Ladik İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü |
|
Projeyi Düzenleyen Kurum Yetkilisi: |
Aykan SANCI Ladik İlçe Milli Eğitim Müdürü |
Fatih AKKUŞ Şb. Md. Hüseyin ÖZAY Şb. Md. Bahri YAMAN Şef |
Proje Kaynak Birimi |
Ladik İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, Anaokulu ve Temel Eğitim Okulları |
|
Proje Destek Birimi |
Ladik İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü - İlçe Toplum Sağlığı Merkezi |
|
Proje Uygulama Birimi |
Ladik İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü – İlçe Toplum Sağlığı Merkezi
|
|
Kapsam |
Anasınıfı, İlkokul ve Ortaokul Öğrencileri |
|
Proje Danışmanı Tel Web/Mail |
Bahri YAMAN 0 (545) 409 71 92 bahriyaman@meb.gov.tr |
|
İrtibat kişisi Tel Web/Mail |
||
Proje Yürütme Kurulu |
Hüseyin ÖZAY- Şube Müdürü Fatih AKKUŞ - Şube Müdürü Bahri YAMAN – Şef |
|
Proje İzleme ve Değerlendirme Kurulu |
Aykan SANCI İlçe Milli Eğitim Müdürü Hüseyin ÖZAY Şube Müdürü Fatih AKKUŞ Şube Müdürü |
|
Proje Uygulama Tarihi |
2015-2016 Eğitim Öğretim Yılı II. Dönem Başı |
BİRİNCİ BÖLÜM
1- GİRİŞ
Kişisel hijyen, sağlık sorunlarını giderilmesinde ve bulaşıcı hastalıklar başta olmak üzere birçok hastalığın önlenmesinde önemlidir. Bu önlemler arasında; saç bakım ve temizliği, yüz, göz ve kulak temizliği, ağız ve diş bakımı, düzenli banyo yapılması, el ve tırnak temizliği ve bakımı, ayak temizliği, temiz çamaşır ve giyecek kullanılması, kendine ait havlu, tarak, çamaşır, diş fırçası, tırnak makası bulunması sayılabilir. Kişisel temizliğin parçası olan el hijyeni ise mikroorganizmaların yol açtığı enfeksiyon hastalıkların engellenmesinde en etkili yollardan biridir.
Okullarda çok sayıda öğrenci bir arada bulunduğu için uygun olmayan koşulların varlığında bulaşıcı hastalıkların görülmesi ve yayılması daha kolay olmaktadır. Kişisel hijyenin öğrencilerimize tanıtılması, öğretmenlerin ve öğrencilerin bilgilendirilmesi sonucunda birçok hastalığın görülmesi ve yayılımını önlenecektir.
2- PROJENİN GEREKÇESİ
Okullarda sağlanan çevre standartları ve hijyen, çocuklarda sağlığın eğitimdeki başarısının önemli belirleyicileridir. Çocuklar bir yılın yarıdan fazlasını okul ve yakın çevresinde geçirmektedir. Bu zaman içinde de fiziksel ve zihinsel gelişimleri bu çevreden önemli ölçüde etkilenmektedir. Okul sağlığı kapsamında çevre; okul binası ve sınıflar, okulun yakın çevresi, tuvaletler, havalandırma, aydınlatma gibi fiziksel ve psikososyal çevre olarak gruplandırılabilir.
Çocuklar okulda çeşitli yaş gruplarından yüzlerce öğrenciyle temasta bulunmakta, aynı tuvaletleri, kantini kullanmaktadır. Dolayısıyla okula taşınan ve orada üreyen mikropların yaygın transferine neden olmaktadırlar.
Başta grip olmak üzere; bulaşıcı hepatitler, döküntülü viral (solunum) enfeksiyonları, bağırsak parazitleri gibi birçok bulaşıcı hastalık, eğer dikkat edilmezse okul ortamında kişiden kişiye kolayca yayılabilir. Bu hastalıklar, sadece öğrencilerle sınırlı kalmaz, onlardan ailelerine ve tüm topluma yayılabilir. Bu bakımdan okullarda temizlik ve hijyen, toplum sağlığı açısından da çok önemlidir.
Mikrobik üremenin ve yayılmanın en yüksek olduğu tuvalet gibi alanlarda hijyene dikkat edilmesi ve bu yerlerde çalışanlara eğitim verilmesi gerekmektedir.
Tuvalet ve lavaboların temizliği okullarda en önemli kısımdır.
Yüzlerce çocuğumuzun okuduğu okullarda bulunan tuvaletlerin temiz ve bakımlı olması çocuklarımızın sağlığı ve güvenliği açısından büyük önem taşımaktadır. Okullar her konuda olduğu gibi temizlik konusunda da duyarlı ve örnek olmalıdır. Özellikle tuvalet temizliği gibi toplumumuz da eksik olan bir alanda okullarda verilecek eğitimin önemi büyüktür. Çünkü temizlik eğitimi ailede başlar ve okulda devam eder.
Tuvaletleri bakımsız ve temiz olmayan bir okulda verilecek eğitimin yarar sağlaması beklenemez. Çünkü çocuklar her konuda olduğu gibi temizlikte de, bulundukları ortamları model alırlar. Bu nedenle tüm okulların tuvaletleri temiz, hijyenik ve bakımlı olmalıdır. Temiz ve hijyenik olmayan tuvaletler insan sağlığını bozacak hastalıklara neden olmakta bu da iş kaybı, derslere devamsızlık gibi olumsuzlukları beraberinde getirerek eğitimdeki başarıyı etkilemektedir.
Temiz ve hijyenik ortamların okul gibi eğitim kurumlarında önemi çok büyüktür. Çocuklar hayatları boyunca örnek ve model alacakları davranışları bulundukları yakın çevreden ve iletişimde bulundukları kişilerden öğrenir. “Aile” çocuğun ilk karşılaştığı, “Okul” da ikinci karşılaştığı model ortamlardır. Bu nedenle, okuldaki ve evdeki eğitim ortamları önem taşımaktadır. Evdeki ve okuldaki tuvaletlerin de eğitim ortamına dönüştürülmesi gerekir.
Bu Nedenlerle;
Sağlığın korunmasında önemli yeri olan kişisel hijyenigeliştirmek için, kişilerin erken yaşta eğitilmelerini ve bilinçlendirilmelerini sağlamak,
Kişisel hijyenin, sağlık çalışanları tarafındanöğrencilere anlatılmasıyla, birçok hastalığın görülmesini ve yayılımını önlemek,
Kişisel hijyen alışkanlıklarının okul çağında doğru şekilde verilmesi öğrencilerin ileriki yıllarda sağlını doğrudan etkileyeceğinden; Sağlıklı Nesillerin Yetişmesini Sağlamakamaçlanmaktadır.
3- PERFORMANS KRİTERLERİ
1- Eğitimler, İlçe Toplum Sağlığı Merkezince öğrenmeyi kolaylaştıran görsel materyaller desteğinde uygulamalı olarak verilecektir.
2-Eğitimlerin kalıcılığının sağlanması için tüm sınıflara, panolara, tuvalet ve lavabolara hatırlatıcı bilgiler içeren görsel afişler ve kitap üzerlerine yerli çizgi filim kahramanları çıkartmaları hazırlanacak ve öğrencilere dağıtılacaktır.
4- PROJENİN KONUSU
İlköğretim çağındakiöğrencilere temizlik alışkanlığını kazandırmak ve daha da önemlisi bulaşıcı hastalıklardan dolayı devamsızlıkların önüne geçebilmektir.
5- AMAÇLAR
Öğrencilerimize; temel kişisel hijyen ilkelerinin sağlayacağı yararlar, koruyacağı hastalıklar ile doğru el yıkama ve tuvalet temizliğinin sağlık açısından önemi konusunda bilinçlendirilmeleri ve doğru temizlik alışkanlıkları kazanmaları amaçlanmıştır.
6- HEDEFLER
1- Proje kapsamında okullara İlçe Toplum Sağlığı Merkezince eğitim desteği sağlanacaktır.
2- Yetişme çağında kolaylıkla öğrenilebilecek temel bilgilerle öğrencilerin doğru kişisel temizlik alışkanlıkları edinmelerine katkı sağlayacaktır.
3- Kişisel hijyen konusunda bilinçlenme ve duyarlılığın artması sonucu bulaşıcı hastalık oranı azalacaktır.
7- KAPSAM
75. Yıl Anaokulu
Atatürk İlkokulu
İmam Hatip Ortaokulu
100. Yıl Ortaokulu
80. Yıl İlk/Ortaokulu
Şıhlı İlk/Ortaokulu
8- İLKELER
- Proje; İlçemiz Kaymakamlığının onayı ile Anaokulu ve temel eğitim okullarında öğrenim görenöğrencilereuygulanacaktır.
- Proje bir plan ve program çerçevesinde yürütülecek ve uygulanacaktır.
- 3. Projenin uygulanmasından Okulların yöneticilerisorumlu olacaktır.
- Proje, Proje Yürütme Kurulu tarafından takip edilir.
- Gerçekleştirilen olumlu faaliyetlerin tanıtımı ve paylaşımı okul müdürlüklerinin Web sitelerinde yapılacaktır.
- 7. Okullardan gelen veriler raporlaştırılarak komisyon tarafından değerlendirilecektir.
- Yürütülen faaliyetler sürekli Proje Denetleme Kurulu tarafından izlenerek, mevcut durum analizi yapılacaktır, periyodik aralıklarla Proje Yürütme Kurulu bilgilendirilecektir.
9- DAYANAK
a. 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu Genel ve Özel Amaçları – Temel İlkeleri
b. Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi ve Temel Eğitim Kurumları Yönetmeliği
c. Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği
|
|
İKİNCİ BÖLÜM
1- UYGULAMA
Proje Yürütme Kurulu (PYK):
Hüseyin ÖZAY - Şube Müdürü
Fatih AKKUŞ - Şube Müdürü
Bahri YAMAN - Şef
Proje Yürütme Kurulu’nun Görevleri:
1-Proje taslağını hazırlar.
2-Projeyi okul idarecileri ve öğretmenlere duyurarak başlatır.
3-Projenin izlenmesi, geliştirilmesi, projeyle ilgili eğitici konferansların ve tarihlerinin belirlenmesi, planlanması,
4-Proje ile ilgili getirilen önerilerin incelenmesi, uygulama kararlarının alınması, bölümler arasında faaliyetlerin koordine edilmesi ve projenin gelişiminin takip edilmesinden sorumludur.
5-Kurumlar arası yazışmaları ve kurumlar/birimler arası iletişimi, koordinasyonu sağlar.
Proje Paydaşları:
İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
İlçe Toplum Sağlığı Merkezi
Okul Öncesi ve Temel Eğitim Kurumları
İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünün Görevleri:
- Projenin Onaya Sunulması
- Projenin ilgili okullara duyurulması
- Proje materyallerinin temin edilmesi
- Paydaşlarla iletişim Sağlanması
- Dönemsel raporların takibi ve proje uygulanmasının izlenmesi
İlçe Toplum Sağlığı Merkezinin Görevleri:
- Eğitim Verecek Personelin Görevlendirilmesi
Okul Proje Yürütme Kurulu: Okul müdürü veya görevlendireceği müdür yardımcısı başkanlığında oluşturulur.
Okul Proje Yürütme Kurulunun Görevleri:
1-Projenin amacına uygun sağlıklı bir şekilde işleyişini sağlamak
2-Proje ile ilgili öğretmen ve öğrencileri bilgilendirmek.
3-Dönem sonu raporlarının hazırlanması
Proje İzleme ve Değerlendirme Kurulu:
Aykan SANCI İlçe Milli Eğitim Müdürü
Hüseyin ÖZAY İlçe Milli Eğitim Şube Müdürü
Fatih AKKUŞ İlçe Milli Eğitim Şube Müdürü
Proje İzleme ve DeğerlendirmeKurulunun Görevleri:
- Projenin uygulanması sırasında okulları gezerek proje işleyişini kontrol eder
- Proje sonunda okullardan gelen raporları değerlendirir.
2- UYGULAMA SÜRECİ VE AŞAMALARI
- Projenin hazırlanması ve onaya sunulması,
- Proje süresince yapılacak çalışmaların planlanması.
- Okul Müdürleri ile toplantı yapılması,
- Projenin Uygulanmaya Başlanması,
- Yılsonu raporunun hazırlanması.
3-EYLEM PLANI
Faaliyetin Adı |
OCAK |
ŞUBAT |
HAZİRAN |
Faaliyet Katılımcıları |
Projenin hazırlanması onaya sunulması |
x |
|
|
Proje Yürütme Kurulu |
Proje süresince yapılacak çalışmaların planlanması |
x |
|
|
Proje Yürütme Kurulu |
Okul Müdürleri ile toplantı yapılması |
x |
|
|
Proje Yürütme Kurulu Tüm Öğretmenler |
Projenin Uygulanmaya Başlanması |
|
x |
|
Proje Yürütme Kurulu Projede görev alan tüm okullar |
Yılsonu raporu hazırlanması ve bitimi |
|
|
x |
Proje Yürütme Kurulu
|
4 UYGULAMA TAKVİMİ
S.NO |
YAPILACAK FAALİYETLER |
TARİHLERİ
|
1 |
Projenin hazırlanması onaya sunulması
|
ARALIK 2015 |
2 |
Yılsonu raporu hazırlanması
|
HAZİRAN 2016 |
5-DEĞERLENDİRME
Bu projenin uygulanmasından sonra ortaya çıkan sonuçlar raporlaştırılarak duyurulur. Rapor doğrultusunda projenin değerlendirilmesi Proje İzleme Değerlendirme Kurulunca yapılır.
6- MALİYET
Projenin maliyeti İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünce karşılanır. Afiş, Çıkartmalar vb.
7- YÜRÜRLÜK
Bu Proje; Ladik Kaymakamlık Makamının onayladığı tarihte yürürlüğe girer.
8-YÜRÜTME
Projenin hükümleriProje Yürütme Kurulu tarafından yürütür.