SAMSUN LADİK İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

TEMİZ OKUL SAĞLIKLI ÖĞRENCİ PROJESİ

.
TEMİZ OKUL SAĞLIKLI ÖĞRENCİ PROJESİ

 

 

 16-02-2016

 

“TEMİZ OKUL, SAĞLIKLI ÖĞRENCİ PROJESİ”

(Sürekli Sağlık, Devamlı Okul)

 

HAZIRLAYANLAR

Aykan SANCI

Hüseyin ÖZAY

Fatih AKKUŞ

Bahri YAMAN

 

 

 

Ladik Kaymakamlığının 08/02/2016 tarih ve 1409945 sayılı oluru ile uygulanmaktadır.

Şubat 2016

 


Proje Adı

TEMİZ OKUL SAĞLIKLI ÖĞRENCİ

Proje Konusu

Temel eğitim çağındaki öğrencilere temizlik alışkanlığını kazandırmak

Projenin Amacı

Öğrencilerimize; temel kişisel hijyen ilkelerinin sağlayacağı yararlar, koruyacağı hastalıklar ile doğru el yıkama ve tuvalet temizliğinin sağlık açısından önemi konusunda bilinçlendirilmeleri ve doğru temizlik alışkanlıkları kazanmaları amaçlanmıştır.

Projeyi Düzenleyen Kurum

Ladik İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü

Projeyi Düzenleyen Kurum Yetkilisi:

Aykan SANCI

Ladik İlçe Milli Eğitim Müdürü

Fatih AKKUŞ Şb. Md.

Hüseyin ÖZAY Şb. Md.

Bahri YAMAN Şef

Proje Kaynak Birimi

Ladik İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, Anaokulu ve Temel Eğitim Okulları

Proje Destek Birimi

Ladik İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü - İlçe Toplum Sağlığı Merkezi

Proje Uygulama Birimi

Ladik İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü – İlçe Toplum Sağlığı Merkezi

 

Kapsam

Anasınıfı, İlkokul ve Ortaokul Öğrencileri

Proje Danışmanı

Tel

Web/Mail

Bahri YAMAN

0 (545) 409 71 92

bahriyaman@meb.gov.tr

İrtibat kişisi

Tel

Web/Mail

Proje Yürütme Kurulu

Hüseyin ÖZAY- Şube Müdürü

Fatih AKKUŞ - Şube Müdürü   

Bahri YAMAN – Şef

Proje İzleme ve Değerlendirme Kurulu

Aykan SANCI  İlçe Milli Eğitim Müdürü

Hüseyin ÖZAY                                    Şube Müdürü

Fatih AKKUŞ                                       Şube Müdürü                                    

Proje Uygulama Tarihi

2015-2016 Eğitim Öğretim Yılı II. Dönem Başı

 

 

 

 

 

BİRİNCİ BÖLÜM

1- GİRİŞ

 

         Kişisel hijyen, sağlık sorunlarını giderilmesinde ve bulaşıcı hastalıklar başta olmak üzere birçok hastalığın önlenmesinde önemlidir. Bu önlemler arasında; saç bakım ve temizliği, yüz, göz ve kulak temizliği, ağız ve diş bakımı, düzenli banyo yapılması, el ve tırnak temizliği ve bakımı, ayak temizliği, temiz çamaşır ve giyecek kullanılması, kendine ait havlu, tarak, çamaşır, diş fırçası, tırnak makası bulunması sayılabilir. Kişisel temizliğin parçası olan el hijyeni ise mikroorganizmaların yol açtığı enfeksiyon hastalıkların engellenmesinde en etkili yollardan biridir.

        

       Okullarda çok sayıda öğrenci bir arada bulunduğu için uygun olmayan koşulların varlığında bulaşıcı hastalıkların görülmesi ve yayılması daha kolay olmaktadır. Kişisel hijyenin öğrencilerimize tanıtılması, öğretmenlerin ve öğrencilerin bilgilendirilmesi sonucunda birçok hastalığın görülmesi ve yayılımını önlenecektir.

 

 

2-      PROJENİN GEREKÇESİ

Okullarda sağlanan çevre standartları ve hijyen, çocuklarda sağlığın eğitimdeki başarısının önemli belirleyicileridir. Çocuklar bir yılın yarıdan fazlasını okul ve yakın çevresinde geçirmektedir. Bu zaman içinde de fiziksel ve zihinsel gelişimleri bu çevreden önemli ölçüde etkilenmektedir. Okul sağlığı kapsamında çevre; okul binası ve sınıflar, okulun yakın çevresi, tuvaletler, havalandırma, aydınlatma gibi fiziksel ve psikososyal çevre olarak gruplandırılabilir.

 

Çocuklar okulda çeşitli yaş gruplarından yüzlerce öğrenciyle temasta bulunmakta, aynı tuvaletleri, kantini kullanmaktadır. Dolayısıyla okula taşınan ve orada üreyen mikropların yaygın transferine neden olmaktadırlar.

 

Başta grip olmak üzere; bulaşıcı hepatitler, döküntülü viral (solunum) enfeksiyonları, bağırsak parazitleri gibi birçok bulaşıcı hastalık, eğer dikkat edilmezse okul ortamında kişiden kişiye kolayca yayılabilir. Bu hastalıklar, sadece öğrencilerle sınırlı kalmaz, onlardan ailelerine ve tüm topluma yayılabilir. Bu bakımdan okullarda temizlik ve hijyen, toplum sağlığı açısından da çok önemlidir.

 

Mikrobik üremenin ve yayılmanın en yüksek olduğu tuvalet gibi alanlarda hijyene dikkat edilmesi ve bu yerlerde çalışanlara eğitim verilmesi gerekmektedir.

 

Tuvalet ve lavaboların temizliği okullarda en önemli kısımdır.

 

Yüzlerce çocuğumuzun okuduğu okullarda bulunan tuvaletlerin temiz ve bakımlı olması çocuklarımızın sağlığı ve güvenliği açısından büyük önem taşımaktadır. Okullar her konuda olduğu gibi temizlik konusunda da duyarlı ve örnek olmalıdır. Özellikle tuvalet temizliği gibi toplumumuz da eksik olan bir alanda okullarda verilecek eğitimin önemi büyüktür. Çünkü temizlik eğitimi ailede başlar ve okulda devam eder.

 

Tuvaletleri bakımsız ve temiz olmayan bir okulda verilecek eğitimin yarar sağlaması beklenemez. Çünkü çocuklar her konuda olduğu gibi temizlikte de, bulundukları ortamları model alırlar. Bu nedenle tüm okulların tuvaletleri temiz, hijyenik ve bakımlı olmalıdır. Temiz ve hijyenik olmayan tuvaletler insan sağlığını bozacak hastalıklara neden olmakta bu da iş kaybı, derslere devamsızlık gibi olumsuzlukları beraberinde getirerek eğitimdeki başarıyı etkilemektedir.

 

Temiz ve hijyenik ortamların okul gibi eğitim kurumlarında önemi çok büyüktür. Çocuklar hayatları boyunca örnek ve model alacakları davranışları bulundukları yakın çevreden ve iletişimde bulundukları kişilerden öğrenir. “Aile” çocuğun ilk karşılaştığı, “Okul” da ikinci karşılaştığı model ortamlardır. Bu nedenle, okuldaki ve evdeki eğitim ortamları önem taşımaktadır. Evdeki ve okuldaki tuvaletlerin de eğitim ortamına dönüştürülmesi gerekir.

Bu Nedenlerle;

Sağlığın korunmasında önemli yeri olan kişisel hijyenigeliştirmek için, kişilerin erken yaşta eğitilmelerini ve bilinçlendirilmelerini sağlamak,

Kişisel hijyenin, sağlık çalışanları tarafındanöğrencilere anlatılmasıyla, birçok hastalığın görülmesini ve yayılımını önlemek,

Kişisel hijyen alışkanlıklarının okul çağında doğru şekilde verilmesi öğrencilerin ileriki yıllarda sağlını doğrudan etkileyeceğinden; Sağlıklı Nesillerin Yetişmesini Sağlamakamaçlanmaktadır.

 

3-      PERFORMANS KRİTERLERİ

            1- Eğitimler, İlçe Toplum Sağlığı Merkezince öğrenmeyi kolaylaştıran görsel materyaller desteğinde uygulamalı olarak verilecektir.

            2-Eğitimlerin kalıcılığının sağlanması için tüm sınıflara, panolara, tuvalet ve lavabolara hatırlatıcı bilgiler içeren görsel afişler ve kitap üzerlerine yerli çizgi filim kahramanları çıkartmaları hazırlanacak ve öğrencilere dağıtılacaktır.

 

4-      PROJENİN KONUSU

İlköğretim çağındakiöğrencilere temizlik alışkanlığını kazandırmak ve daha da önemlisi bulaşıcı hastalıklardan dolayı devamsızlıkların önüne geçebilmektir.

 

5-      AMAÇLAR

Öğrencilerimize; temel kişisel hijyen ilkelerinin sağlayacağı yararlar, koruyacağı hastalıklar ile doğru el yıkama ve tuvalet temizliğinin sağlık açısından önemi konusunda bilinçlendirilmeleri ve doğru temizlik alışkanlıkları kazanmaları amaçlanmıştır.

6-      HEDEFLER

1-    Proje kapsamında okullara İlçe Toplum Sağlığı Merkezince eğitim desteği sağlanacaktır.

2-    Yetişme çağında kolaylıkla öğrenilebilecek temel bilgilerle öğrencilerin doğru kişisel temizlik alışkanlıkları edinmelerine katkı sağlayacaktır.

3-    Kişisel hijyen konusunda bilinçlenme ve duyarlılığın artması sonucu bulaşıcı hastalık oranı azalacaktır.

 

7-      KAPSAM

75. Yıl Anaokulu

Atatürk İlkokulu

İmam Hatip Ortaokulu

100. Yıl Ortaokulu

80. Yıl İlk/Ortaokulu

Şıhlı İlk/Ortaokulu

 

8-      İLKELER

 

  1. Proje; İlçemiz Kaymakamlığının onayı ile Anaokulu ve temel eğitim okullarında öğrenim görenöğrencilereuygulanacaktır.
  2. Proje bir plan ve program çerçevesinde yürütülecek ve uygulanacaktır.
  3. 3.      Projenin uygulanmasından Okulların yöneticilerisorumlu olacaktır.
  4. Proje, Proje Yürütme Kurulu tarafından takip edilir.
  5. Gerçekleştirilen olumlu faaliyetlerin tanıtımı ve paylaşımı okul müdürlüklerinin Web sitelerinde yapılacaktır.
  6. 7.      Okullardan gelen veriler raporlaştırılarak komisyon tarafından değerlendirilecektir.
  1. Yürütülen faaliyetler sürekli Proje Denetleme Kurulu tarafından izlenerek, mevcut durum analizi yapılacaktır, periyodik aralıklarla Proje Yürütme Kurulu bilgilendirilecektir.

9-      DAYANAK

a. 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu Genel ve Özel Amaçları – Temel İlkeleri

b. Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi ve Temel Eğitim Kurumları Yönetmeliği

c. Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

İKİNCİ BÖLÜM

1-      UYGULAMA

Proje Yürütme Kurulu (PYK):

Hüseyin ÖZAY - Şube Müdürü

Fatih AKKUŞ - Şube Müdürü

Bahri YAMAN - Şef

Proje Yürütme Kurulu’nun Görevleri:

1-Proje taslağını hazırlar.

2-Projeyi okul idarecileri ve öğretmenlere duyurarak başlatır.

3-Projenin izlenmesi, geliştirilmesi, projeyle ilgili eğitici konferansların ve tarihlerinin belirlenmesi, planlanması,

4-Proje ile ilgili getirilen önerilerin incelenmesi, uygulama kararlarının alınması, bölümler arasında faaliyetlerin koordine edilmesi ve projenin gelişiminin takip edilmesinden sorumludur.

  5-Kurumlar arası yazışmaları ve kurumlar/birimler arası iletişimi, koordinasyonu sağlar.

 

Proje Paydaşları:

İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü

İlçe Toplum Sağlığı Merkezi

Okul Öncesi ve Temel Eğitim Kurumları

 

İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünün Görevleri:

  1. Projenin Onaya Sunulması
  2. Projenin ilgili okullara duyurulması
  3. Proje materyallerinin temin edilmesi
  4. Paydaşlarla iletişim Sağlanması
  5. Dönemsel raporların takibi ve proje uygulanmasının izlenmesi

 

İlçe Toplum Sağlığı Merkezinin Görevleri:

  1. Eğitim Verecek Personelin Görevlendirilmesi

 

Okul Proje Yürütme Kurulu: Okul müdürü veya görevlendireceği müdür yardımcısı başkanlığında oluşturulur.

 

Okul Proje Yürütme Kurulunun Görevleri:

 

1-Projenin amacına uygun sağlıklı bir şekilde işleyişini sağlamak

2-Proje ile ilgili öğretmen ve öğrencileri bilgilendirmek.

3-Dönem sonu raporlarının hazırlanması

 

 

 

 

Proje İzleme ve Değerlendirme Kurulu:

Aykan SANCI                                         İlçe Milli Eğitim Müdürü

Hüseyin ÖZAY                                       İlçe Milli Eğitim Şube Müdürü

Fatih AKKUŞ  İlçe Milli Eğitim Şube Müdürü

Proje İzleme ve DeğerlendirmeKurulunun Görevleri:

  1. Projenin uygulanması sırasında okulları gezerek proje işleyişini kontrol eder
  2. Proje sonunda okullardan gelen raporları değerlendirir.

2-      UYGULAMA SÜRECİ VE AŞAMALARI

  1. Projenin hazırlanması ve onaya sunulması,
  2. Proje süresince yapılacak çalışmaların planlanması.
  3. Okul Müdürleri ile toplantı yapılması,
  4. Projenin Uygulanmaya Başlanması,
  5. Yılsonu raporunun hazırlanması.

 

                  3-EYLEM PLANI

Faaliyetin Adı

OCAK

ŞUBAT

HAZİRAN

Faaliyet Katılımcıları

Projenin hazırlanması onaya sunulması

x

 

 

 

Proje Yürütme Kurulu

Proje süresince yapılacak çalışmaların planlanması

x

 

 

Proje Yürütme Kurulu

Okul Müdürleri ile toplantı yapılması

x

 

 

 

Proje Yürütme Kurulu

Tüm Öğretmenler

Projenin Uygulanmaya Başlanması

 

x

 

Proje Yürütme Kurulu

 Projede görev alan tüm okullar

Yılsonu raporu hazırlanması ve bitimi

 

 

x

Proje Yürütme Kurulu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4        UYGULAMA TAKVİMİ

 

S.NO

YAPILACAK FAALİYETLER

TARİHLERİ

 

1

Projenin hazırlanması onaya sunulması

 

ARALIK 2015

2

Yılsonu raporu hazırlanması

 

HAZİRAN 2016

 

5-DEĞERLENDİRME

            Bu projenin uygulanmasından sonra ortaya çıkan sonuçlar raporlaştırılarak duyurulur.  Rapor doğrultusunda projenin değerlendirilmesi Proje İzleme Değerlendirme Kurulunca yapılır.

 

6- MALİYET

            Projenin maliyeti İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünce karşılanır. Afiş, Çıkartmalar vb.

            7- YÜRÜRLÜK

            Bu Proje; Ladik Kaymakamlık Makamının onayladığı tarihte yürürlüğe girer.

 

8-YÜRÜTME

Projenin hükümleriProje Yürütme Kurulu tarafından yürütür.

 

Koğa Mahallesi Gaziler Caddesi N39 Ladik/Samsun - 03627713051

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.